80-lecie wagonu Bremen nr 144 oraz 50-lecie wagonów GT6 i ich 10-lecie w Szczecinie

Dzień otwarty Muzeum Techniki i Komunikacji oraz dzień otwarty zajezdni tramwajowej Golęcin

3 września 2006 r.

W niedzielę 3.09.2006 roku Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej, przy udziale Muzeum Techniki i Komunikacji Zajezdnia Sztuki oraz Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego, zorganizowało ogólnodostępną bezpłatną imprezę komunikacyjną. Impreza odbyła się z okazji 80-lecia najstarszego w Szczecinie wagonu historycznego (wagon Bremen nr 144), oprócz tego obchodzono także 50-lecie wagonów GT6 (potocznie zwanych „helmutami”) i ich 10-lecie w Szczecinie. W ramach imprezy odbył się dzień otwarty zajezdni tramwajowej Golęcin oraz dzień otwarty powstającego Muzeum Techniki i Komunikacji Zajezdnia Sztuki w Szczecinie. Dodatkowo zorganizowano dwie parady tramwajowe – z zajezdni Golęcin do dawnej zajezdni Niemierzyn i z powrotem.

Impreza rozpoczęła się na terenie zajezdni tramwajowej Golęcin, gdzie W godzinach 11.00-12.15 można było poznać „od kuchni” tajniki zajezdni oraz obejrzeć udostępnione do zwiedzania na jej terenie wagony tramwajowe, ze szczególnym uwzględnieniem wagonów GT6, stacjonujących obecnie tylko w tej zajezdni. Następnie z zajezdni Golęcin wyruszyła parada tramwajowa ulicami miasta. W składzie parady wziął udział historyczny skład wagonów typu 4N oraz dwa wagony GT6 (nr 510, dawniej stacjonujący w zajezdni Niemierzyn, oraz nr 915). Wagony pojechały trasą wzdłuż Odry, następnie ulicą Dworcową wjechały do centrum miasta i podążyły aleją Wyzwolenia w kierunku dawnej zajezdni tramwajowej Niemierzyn, w której od niedawna organizuje się nowopowstałe Muzeum Techniki i Komunikacji Zajezdnia Sztuki w Szczecinie.

Po przyjeździe parady i po wjechaniu tyłem na teren dawnej zajezdni wszystkich biorących w niej udział wagonów (każdy tramwaj wjeżdżał na inny tor), rozpoczęła się kolejna część programu. W godzinach 13.00-14.20 na terenie dawnej zajezdni tramwajowej Niemierzyn odbył się dzień otwarty powstającego tam Muzeum Techniki i Komunikacji Zajezdnia Sztuki. Na tę okoliczność na terenie powstającego muzeum zorganizowano na dziedzińcu przed halą dawnej zajezdni wystawę historycznego taboru tramwajowego zgromadzonego w Szczecinie, ze szczególnym uwzględnieniem specjalnie przybyłego na tę okazję wagonu Bremen nr 144. Podczas imprezy można było także oglądać świeżo odrestaurowany historyczny autobus San H100 oraz kilka historycznych samochodów (między innymi przedwojenny egzemplarz samochodu DKW oraz zabytkową Warszawę M20). Dla przypomnienia, że wagony GT6 jeszcze niedawno kursowały po szczecinie z przyczepami, na placu manewrowym dawnej zajezdni przygotowana do zwiedzania została także pozostawiona na cele historyczne frankfurcka przyczepa nr 551, do której tuż po przyjeździe z parady dojechał wagon GT6 nr 510, przypominając jak wygląda skład „helmuta” z doczepą. Dodatkowo w wagonie 551 przygotowana została przez członków Towarzystwa wystawa fotograficzna, dokumentująca historię wagonów Bremen. Na terenie dawnej zajezdni, a przyszłego muzeum, przygotowany został również skromny „urodzinowy” poczęstunek dla uczestników imprezy, a z głośników ustawionych w hali dawnej zajezdni popłynęła muzyka, umilając pobyt zwiedzającym. Pomimo wcześniejszych niepokojących zapowiedzi pogodowych, przez cały czas zwiedzania obu zajezdni pogoda szczęśliwie dopisała, a dopiero w momencie zakończenia imprezy zaczął padać ulewny deszcz.

Po zakończeniu oglądania wszystkich atrakcji, przygotowanych na terenie powstającego najnowszego szczecińskiego muzeum, w strugach deszczu odbyła się parada tramwajowa ulicami miasta z powrotem do zajezdni Golęcin. W paradzie wzięły udział te same wagony, co poprzednio, natomiast przejazd – w celu jego uatrakcyjnienia – odbył się inną trasą. I tak, sznur wagonów najpierw udał się na pętlę Las Arkoński, by potem ponownie przejechać obok dawnej zajezdni Niemierzyn, a następnie na placu Rodła skręcić w prawo i przejechać przez szczecińskie gwieździste place. Po zawróceniu ulicami Wawrzyniaka i Jagiellońską, parada wagonów znowu pojechała aleją Piłsudskiego, a następnie przez ulice Matejki i Malczewskiego udała się do swojej macierzystej zajezdni. Po drodze zatrzymano się na przystankach Plac Rodła i Hutnicza, w celu umożliwienia dogodnego opuszczenia wagonów uczestnikom przejazdu. Następnie około godziny 15.30 wagony przybyły przed zajezdnię Golęcin, gdzie zlokalizowano ostatni przystanek na trasie parady, będący jednocześnie ostatnim punktem programu imprezy.

Tekst i foto: Robert Łubiński