Szczecińska wiosenna nocka 2008

12/13 kwietnia 2008 r.

W nocy z 12 na 13 kwietnia 2008 roku, Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej wespół z Miejskim Zakładem Komunikacyjnym zorganizowały imprezę pt. „Szczecińska Wiosenna Nocka 2008”.
Uczestników imprezy woził skład „bulw” (klasyczna „bulwa” z „protramowską” doczepą) 789+793. Był to pierwszy poważniejszy przejazd specjalny składem wagonów typu 105N2k/2000.

Impreza miała rozpocząć się kilka minut po godzinie 22., jednak pierwsi zapaleńcy nocnej jazdy pojawili się już godzinę wcześniej. Wraz ze zbliżającym się odjazdem, na miejsce przybywało coraz więcej uczestników, także z innych miast Polski: Świnoujścia, Bydgoszczy, Torunia oraz Poznania.

Imprezowym składem wyruszyliśmy sprzed zajezdni Pogodno dokładnie o godzinie 22:03, udając się w kierunku Dworca Głównego przez aleję Wojska Polskiego, ulicę Wawrzyniaka, aleję Bohaterów Warszawy, ulicę Krzywoustego oraz ulicę Nową. Przed budynkiem dworca odbył się pierwszy fotostop, po czym trasą linii 6 skierowaliśmy się na pętlę „Pomorzany”. Przejeżdżając pomiędzy ostatnimi liniowymi tramwajami wjechaliśmy na „żeberko”, gdzie uczestnicy mogli wykonać kolejne zdjęcia. Następnym przystankiem imprezy była pętla „Basen Górniczy”. Po dojechaniu do placu Kościuszki, gdzie mieliśmy skręcić nieużywanym liniowo skrętem w ulicę Krzywoustego, okazało się, że zwrotnica jest niedrożna, co zmusiło nas do zmiany trasy przez plac Sprzymierzonych, plac Rodła oraz plac Żołnierza Polskiego.

Po dojechaniu do Basenu mogliśmy przez chwilę pomarzyć o trasie SST (planowany Szczeciński Szybki Tramwaj), gdyż na wyświetlaczu pojawił się napis „8 Kijewo”. Następnie udaliśmy się trasą linii 8 na rondo Gierosa, gdzie odbył się jeden z ciekawszych fotostopów, a także na ulicę Okulickiego. Przez pętlę „Potulicka”, plac Żołnierza Polskiego i ulicę Parkową dotarliśmy w okolice Stoczni Szczecińskiej, gdzie po krótkim fotostopie przy przystanku „Stocznia Remontowa” udaliśmy się ku mniej bezpiecznej dzielnicy Szczecina – Gocławiowi. Po krótkim postoju zaczęliśmy zmierzać ku Wałom Chrobrego – jednemu z najbardziej znanych miejsc w Szczecinie. Kolejnym „niepewnym” miejscem była ulica Dworcowa. Po wycofaniu stamtąd liniowych tramwajów (wykonywane są tylko sporadyczne kursy linii 8 wyjeżdżających i zjeżdżających do zajezdni) samochody coraz częściej blokowały torowisko. Po upewnieniu się, że torowisko jest przejezdne, skręciliśmy i po szybkiej sesji fotograficznej udaliśmy się do jednego z ważniejszych punktów imprezy – Lasu Arkońskiego, gdzie zaplanowany był grill. Około godziny 2:00 byliśmy już na pętli „Las Arkoński”, gdzie w codziennej służbie żadne „bulwy” nie dojeżdżają. Po rozpaleniu grilla oraz usmażeniu i zjedzeniu kiełbasek, dyskutowaliśmy o problemach i zaletach naszej komunikacji miejskiej z miłośnikami z innych miast. Odjazd z „Lasku” Arkońskiego nastąpił około godziny 3:40 i po zostawieniu całego sprzętu do grillowania w siedzibie Towarzystwa, mieliśmy udać się na Dworzec Niebuszewo, lecz znowu przeszkodziła nam zwrotnica – tym razem na rondzie Giedroycia. Na przystanku „Kołłątaja” odbyło się zdjęcie grupowe. Jednym z ostatnich fotostopów była pętla „Krzekowo”, do której dojechaliśmy alejami Wyzwolenia, Piłsudskiego, Piastów, ulicą Jagiellońską, aleją Bohaterów Warszawy, ulicą Mickiewicza oraz ulicą Żołnierską. Po odjeździe skierowaliśmy się przez ulicę Jagiellońską na pętlę „Głębokie”, gdzie odbył sie ostatni fotostop imprezy. Stamtąd udaliśmy się pod zajezdnię Pogodno, gdzie dobiegł kres naszej wycieczki. Z pewnością wszyscy uczestnicy będą mile wspominać tę imprezę.

Tekst: Michał Pilaszkiewicz
Foto: Robert Łubiński