105 lat zajezdni tramwajowej Golęcin

19 października 2003 r.

rok 1925

Zajezdnia tramwajowa Golęcin (w odróżnieniu od nazwy dzielnicy Szczecina – Golęcino), została zbudowana w roku 1898 w decydującym momencie istnienia komunikacji tramwajowej, kiedy to zrezygnowano z koni jako siły pociągowej i zastąpiono ją energią elektryczną. W ciągu roku zwiększyła się ilość wozów motorowych z 58 na 82. Potrzebowano więc więcej miejsca, dlatego też sprzedano małą zajezdnię na ul. Dębogórskiej i zakupiono teren wraz z budynkiem przy ul. Wiszesława. Hala o konstrukcji metalowej na 7 kanałów mogła pomieścić 42 wagony, a znajdujące się tam warsztaty zajmowały się techniczną obsługą wozów. Ale już po 9 latach rozwoju komunikacji postanowiono rozbudować halę o następne 5 kanałów i zajezdnia mogła pomieścić wtedy 90 wagonów.

W czasie wojny wszystkie zajezdnie mocno ucierpiały z powodu nalotów alianckich w 1944 roku. Nie oparły się też grabieżom tuż po wojnie. Po przejęciu Szczecina przez wojska radzieckie również zajezdnie znalazły się w ich posiadaniu. Polacy przejęli zajezdnię Golęcin dopiero 7 lipca 1945 roku. Obsługiwała ona rejon od Gocławia do zerwanego mostu na ul. Lubeckiego taborem składającym się z 4 wozów (na 22 w całym Szczecinie). Wozy te – z braku prądu i zerwanej sieci – ściągane były po bruku na teren zajezdni. Most wyremontowano w 1947 roku i dopiero wtedy można było mówić o jednej sieci tramwajowej.

Tabor po wojnie składał się z zachowanych i wyremontowanych wagonów niemieckich. Dopiero w latach 50-tych zaczęto sprowadzać wozy typu N i 4N, wyprodukowane w Chorzowskim Konstalu. W latach 60-tych i 70-tych po Szczecinie jeździło ich 47 składów.

Następna rozbudowa zajezdni nastąpiła w 1990 roku, kiedy to dobudowano halę na 2 kanały, by w następnym roku można było przyjąć nowe wozy typu 105N. Po następnych 5 latach sprowadzono wozy z Niemiec typu GT6. Wozy tych dwóch typów jeżdżą po dziś dzień na ulicach Szczecina. Wagony typu N zostały wycowane z ruchu liniowego w 1997 roku, ale niektóre z nich zostały zachowane i są używane jako wozy techniczne, a jedyny w Szczecinie zachowany liniowy skład 4N(293) + 4ND(343) w barwach oryginalnych jeździ latem na linii turystycznej.

Opracowanie: Elżbieta Szczerska