65 lat powojennej komunikacji miejskiej w Szczecinie, 100 lat linii kolejowej do Trzebieży

18 września 2010 r.

Otwarty Dziedziniec Muzeum Techniki i Komunikacji oraz ogólnodostępny pociąg specjalny ze Szczecina do Trzebieży

Dnia 12 sierpnia 1945 roku na szczecińskie ulice wyjechał pierwszy tramwaj po II wojnie światowej. Z kolei 15 marca 1910 roku, po wyłączonej obecnie z ruchu pasażerskiego trasie miejskiej kolei obwodowej, wyjechał na trasę pierwszy pociąg ze Szczecina do obecnej stacji Trzebież Szczeciński. Z tej okazji, w sobotę 18.09.2010 roku Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej, we współpracy z Muzeum Techniki i Komunikacji – Zajezdnia Sztuki w Szczecinie, Zarządem Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie, Tramwajami Szczecińskimi Sp. z o.o., Województwem Zachodniopomorskim, Przewozami Regionalnymi Sp. z o.o. oraz Gminą Miastem Police, uczciło ten fakt organizując Otwarty Dziedziniec Muzeum Techniki i Komunikacji, a następnie paradę tramwajową oraz pociąg specjalny po zamkniętej od wielu lat dla ruchu pasażerskiego linii kolejowej ze Szczecina do Trzebieży. Impreza odbyła się w ramach tygodnia zrównoważonego transportu.

W godzinach 10:00 – 12:00 odbył się Otwarty Dziedziniec Muzeum Techniki i Komunikacji – Zajezdnia Sztuki w Szczecinie. Trwało akurat urządzanie muzeum, zatem do środka wejść jeszcze nie było można. Na dziedzińcu można jednak było obejrzeć zabytkowe tramwaje, autobusy oraz kilka samochodów i motocykli, które następnie od 22 października znalazły się na muzealnych wystawach.

W godzinach 12:06 – 12:23 odbyła się ogólnodostępna parada tramwajowa na trasie: Muzeum Techniki (przystanek na ulicy) – Dworzec Główny. W przejeździe paradnym wzięły udział następujące wagony:

  • 4N1+4ND1 293+343 z zajezdni Golęcin,
  • 2x105N 720+701 z zajezdni Pogodno (malowanie historyczne kremowo-czerwone),
  • 2x105N2k/2000 790+792 z zajezdni Pogodno (malowanie białe z pasami u dołu),
  • 2x105N/S/HF/09 696+712 z zajezdni Pogodno (skład wagonów Moderus w malowaniu Floating Garden).

O godzinie 12:50 z peronu 1 Dworca Głównego w Szczecinie wyruszył ogólnodostępny bezpłatny pociąg specjalny, składający się z czterech członów SA110, na trasę: Szczecin Główny – Trzebież Szczeciński – Szczecin Główny. Na trasie przejazdu odbyły się następujące postoje: Szczecin Turzyn 12:56 – 13:01, Szczecin Niebuszewo 13:09 – 13:14, Szczecin Glinki 13:26 – 13:31, Szczecin Skolwin 13:36 – 13:41, Police 13:51 – 13:56, Trzebież Szczeciński 14:17 – 14:40, Police 15:03 – 15:04, Szczecin Turzyn 15:37 – 15:38. Na stację Szczecin Główny pociąg powrócił o godzinie 15:45. Nadzwyczaj obfita frekwencja w pociągu specjalnym przerosła najśmielsze oczekiwania organizatora przejazdu.

Tekst i foto: Robert Łubiński