• Dodatki do artykułów

    Muzeum Techniki

    Telewizja Polska, 1.01.2006 r.

    Będzie to drugie takie miejsce w kraju i jedno z niewielu w Europie. Miejsce, które na pewno stanie się atrakcją Szczecina. Wszystko dzięki „cudom techniki” z poprzednich dekad. Oficjalnie właśnie dziś rozpoczyna działalność Muzeum Techniki i Komunikacji – Zajezdnia Sztuki.

    W wrześniu ubiegłego roku po 97 latach ostatni raz wjechały tu tramwaje. Miasto zamknęło zajezdnię, bo jej utrzymanie było za drogie. Budynkiem zainteresowali się Miłośnicy Komunikacji Miejskiej, pomogło MZK i miasto zdecydowało, że powstanie tu muzeum techniki. Są już pierwsze eksponaty – zabytkowy wagon doczepny B4 i dwa polskie tramwaje 4N z lat 50-tych i 60-tych ubiegłego wieku. Tramwaje to nie wszystko. W jednym z poniemieckich schronów w Szczecinie czeka zabytkowy, prawdopodobnie prawie 100-letni magiel. Powoli zgłaszają się również właściciele starych radioodbiorników, telewizorów, telefonów, samochodów i motorów. Jeżeli przedmioty te znajdą się w zajezdni to na pewno nie będą eksponowane w gablotach, za sznurami z tabliczką z napisem „Nie dotykać!” Jednak wcześniej trzeba będzie zajezdnię przebudować i zmodernizować. Projekty już są, teraz miasto stara się o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Prace pochłoną ponad 12 milionów złotych.

  • Dodatki do artykułów

    Zajezdnia sztuki

    Maciej Janiak, Głos Szczeciński, 16.06.2005 r.

    Projekt budowlany na adaptację nieczynnej zajezdni tramwajowej na cele muzealne miasto chciałoby mieć już w tym roku. Świetlana przyszłość obiektu przybiera realne kształty.

    Wczoraj w Urzędzie Miejskim odbyło się spotkanie zespołu, który pilotuje przerobienie zamkniętej pod koniec ubiegłego roku zajezdni przy ul. Niemierzyńskiej w muzeum. Koncepcję zagospodarowania całego terenu przygotowało Muzeum Narodowe. Co jego dyrektor widziałby we wnętrzach zajezdni?

    – Po pierwsze muzeum komunikacji miejskiej z zabytkowymi tramwajami, autobusami i samochodami – tłumaczy Lech Karwowski, dyrektor MN. – Powinno być tam miejsce również na ekspozycje czasowe techniczne i artystyczne, a także wystawy interaktywne przygotowane przez wydział matematyczno-fizyczny Uniwersytetu Szczecińskiego.

    Dla potrzeby wystawy stałej muzeum przekazałoby nowej jednostce eksponaty techniki militarnej.

    Na spotkaniu kilkakrotnie padła nieoficjalna nazwa muzeum: Zajezdnia Sztuki. Przypomnijmy, że przyszła miejska jednostka ma być kompleksem obejmującym jeszcze artystyczne stowarzyszenie OFFicyna oraz inkubator dla organizacji pozarządowych.

    Na spotkaniu można było zobaczyć, jak w przyszłości obiekt mógłby wyglądać. Przygotowano wizualizację na planszach oraz krótką interaktywną wycieczkę po wnętrzu przyszłego muzeum.

    – Ogólnie koncepcja jest godna uwagi – uważa Robert Łubiński, prezes Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej, które jest inicjatorem powstania muzeum i ma już dla niego kilka wartościowych eksponatów. – Coś takiego wcześniej sobie wyobrażałem. Jest jednak szereg uwag w kwestiach technicznych, które będą w przyszłości konsultowane.

    Jak się wczoraj dowiedzieliśmy, już w listopadzie magistrat spodziewa się projektu budowlanego na adaptację zajezdni. Miejski Konserwator Zabytków, Małgorzata Jankowska zapowiada, że przetarg na projekt zostanie ogłoszony w najbliższym czasie.

    Powinien być rozstrzygnięty w lipcu.

    Okazuje się jeszcze, że już wkrótce zajezdnia, z której w powojennym Szczecinie wyjechały pierwsze polskie tramwaje, ma zostać zabytkiem.

    – Przygotowaliśmy dokumentację, aby rozpocząć procedurę wpisania zajezdni do rejestru zabytków – wyjaśnia Małgorzata Jankowska.

  • Dodatki do artykułów

    Dać Szczecinowi atrakcję! Muzeum w zajezdni?

    ArR, Kurier Szczeciński, 31.12.2004 r.

    JEST szansa, że powstanie szczecińskie muzeum techniki i inżynierii miejskiej. Pomysł popierają członkowie Komisji Edukacji, Kultury i Sportu, dyrekcja Muzeum Narodowego w Szczecinie i miejski konserwator zabytków. Instytucja współpracowałaby m.in. ze stowarzyszeniami miłośników komunikacji i starych samochodów.

    Muzeum miałoby się mieścić w halach dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Niemierzyńskiej. Wybudowana w 1912 r. służyła szczecińskim tramwajom, przede wszystkim biegnącej obok linii 3 oraz 4, 11 i 12. Z biegiem lat jej wykorzystywanie stało się jednak coraz bardziej kłopotliwe. W październiku 2004 roku postanowiono zakończyć działalność zajezdni w zabytkowym obiekcie. Od jutra administrację nad całym obiektem przejmuje z rąk MZK miasto. Budynek administracyjny zajezdni będzie przeznaczony na potrzeby organizacji pozarządowych Szczecina. Będą one miały swoje pokoje do prowadzenia działalności oraz wspólne zaplecze biurowo-konferencyjne. Według wstępnej koncepcji, która narodziła się w dyskusji pomiędzy magistratem a Muzeum Narodowym w Szczecinie, w zabytkowych halach zajezdni mogłoby powstać muzeum.

    To świetne miejsce na muzeum inżynierii miejskiej czy szerzej techniki uważa Małgorzata Jankowska, miejski konserwator zabytków. Obiekt znajduje się w dobrym stanie i mógłby przyciągnąć wiele osób zainteresowanych historią. Według pomysłodawców, swoje zbiory mogłyby tam wstawiać stowarzyszenia miłośników starych samochodów czy prężnie działające stowarzyszenie miłośników komunikacji miejskiej. Dzięki temu wśród atrakcji muzeum z pewnością nie zabrakłoby przejażdżki odrestaurowanym tramwajem czy autobusem miejskim.

    Pomysł jest ciekawy uważa Paweł Bartnik, przewodniczący Komisji Edukacji, Kultury i Sportu. Myślę, że merytoryczną pieczę nad organizacją muzeum przejęliby przedstawiciele Muzeum Narodowego, profesjonaliści w końcu, a reprezentanci stowarzyszeń mogliby stworzyć na przykład radę muzeum. Musimy także zapewnić w budżecie miasta środki na funkcjonowanie nowej instytucji. Najpierw jednak potrzebujemy deklaracji ze strony prezydenta Mariana Jurczyka. Funkcjonowanie muzeum inżynierii miejskiej i techniki ma szacunkowo kosztować od 200 do 250 tysięcy złotych rocznie. Formuła instytucji pozwala także na pozyskiwanie środków pomocowych z Unii Europejskiej.